مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

و همينكه پايگاه مركزى براى پيشرفت و توسعه دين اسلام پيدا شد و طرفدارانى معتقد و پايدار بوجود آمد و براى انقياد و اطاعت مخالفان متعصب و وحشى راهى جز جنگ و تسلط نظامى به نظر نمى‏رسيد و نبود، از طرفى قدرتهاى ساسانيان و دولتهاى روم در نتيجه كشمكشهاى طولانى رو به ضعف گذاشته بود اينك رسول خدا دست به شمشير برد و در بيست و هفت جنگ كه بنام غزوه ناميده شده شخصاً شركت كرد14شرح اين غزوات مقدس در تمامى كتب تاريخ اسلامى به رشته تحرير آمده و بيان هر يك در اينجا به اطاعه سخن مى‏افزايد از اين‏رو فقط بذكر نام آنها مى‏پردازيم و براى توضيح بيشتر بمداركى كه در پاورقى ذكر شده مى‏توان رجوع كرد15
يك - غزوه ابواء نام آبادى بزرگ است بين مكه و مدينه در ربيع الاولى دوم هجرت واقع شده
دوم - غزوه بواط نام مكانيست، ماه ربيع الثانى دوم هجرت واقع شد16.
سوم غزوه ذوالعشيره (باضم عين و فتح شين) نام محليست بين مكه و مدينه، جمادى‏الاولى دوم هجرت واقع شده. تاريخ طبرى اين غزوه را ذات‏العشيره و ابن واضح و مسعودى ذى‏العشيره خوانده‏اند17.
چهارم (بدر اولى) اين واضح آنرا بدرالصغرى و بعضى ديگر بدر صغير ناميده‏اند، جمادى‏الثانى دوم هجرت واقع شد18.
پنجم غروه بدر كبرى روز جمعه هفدهم رمضان دوم هجرت واقع شده و اين واضح آنرا بدر عظمى ناميده19.
ششم غزوه سويق كه در آخر ذى‏العقده دوم هجرت واقه شده20.
هفتم غزوه بنى قينقاع نام قبيله‏ايست از يهود، اين غزوه در اول ذى‏الحجه دوم هجرت واقع شد. ابن‏واضح از اين غزوه نامى نبرده21.
هشتم غزوه قرقره الكد نام آبى است در سه منزلى مدينه، سال دوم هجرى واقع شده كه آنرا غزوه بنى‏سليم و غزوه نجران نيز گويند22.
نهم غزوه غطفان سوم هجرت واقع شده غطفان نام محليست23 از نواحى نجد.
دهم غزوه احد هفتم شوال سوم هجرت در كوه احد واقع شد24.
يازدهم غزوه حمراءالاسد روز هشتم شوال سوم هجرت در حمراء الاسد كه هشت ميلى (13 كيلومتر) مدينه است واقع شد25.
دوازدهم غزوه بنى النضير كه قومى از يهود بودند بسال چهارم هجرت واقع شد26.
سيزدهم غزوه بدرى صغرى كه آنرا بدرالثالثه و بدر موعد هم مى‏خوانند اول ذى‏العقده بسال چهارم هجرت واقع شد27.
چهاردهم غزوه بنى مصطلق كه آنرا مريسع كه نام چاهى است مى‏گويند رسول خدا دوم شعبان سال پنجم هجرت براى اين جنگ از مدينه بيرون زد28.
پانزدهم غزوه خندق مسعودى اين غزوه را بنام احزاب ناميده بماه شوال پنجم هجرت اتفاق افتاد29.
شانزدهم غزوه بنى قريظه در ماه شوال پنجم هجرت واقع شد30.
هفدهم غزوه دومه‏الجندل بيست و پنجم ربيع‏الاول پنجم هجرت بوقوع پيوست31.
هجدهم غزوه بنى لحيان نيمه ربيع‏الاول ششم هجرت اتفاق افتاد32.
نوزدهم غزوه ذات‏الرقاع جمادى الاولى ششم هجرت رخ داد33.
بيستم غزوه ذى‏قرده، طبرى آنرا بنام قرده خوانده و غزوه غايه نيز گفته‏اند، بسال ششم واقع شده34.
بيست و يكم غزوه حديبيه ماه ذى‏القعده ششم هجرت اتفاق افتاد35.
بيست دوم غزوه خيبر از ماه ذى‏الحجه شروع در محرم سال هفتم هجرت خاتمه يافت36.
بيست و سوم غزوه موته كه قريه‏ايست از قراء بلقا در دو منزلى بيت‏المقدس سال هشتم هجرت واقع شد37.
بيست و چهارم غزوه ذات‏السلاسل كه طبرى از آن بنام وادى‏القراء ياد كرده زيرا سپاه اسلام در آن جنگ در وادى‏القراى در كنار آبى كه ذات‏السلاسل نام داشت فرود آمدند از اين جهت گاه بنام وادى‏القرى گاه بنام ذات‏السلاسل شهرت يافته و بسال هشتم هجرت واقع شده38.
بيست و پنجم غزوه فتح مكه دوم يازدهم شهر رمضان هشتم هجرت از مدينه بقصد فتح مكه پيغمبر با سپاه اسلام عزيمت فرمودند و طبرى آنرا غزوه‏الفتح ناميده39.
بيست ششم غزوه حنين كه پس از فتح مكه آخر رمضان و اول شوال سال هشتم هجرت رسول اكرم با دوازده هزار نفر سپاه اسلام بقوم هوازن و ثقبف حمله كرد و از اين‏رو طبرى آنرا به غزوه هوازن يادداشت كرده است40.
بيست هفتم غزوه فتح طائف كه در ماه شوال سال هشتم هجرت واقع شد41.
بيست و هشتم غزوه تبوك كه آخرين غزوه رسول خدا بود و آن موضعيت بين حجر و شام و نام حصار و چشمه‏ايست كه سپاه اسلام تا آنجا براندند در ماه رجب نهم هجرت واقع شد42.
و برخى از ارباب تاريخ غزوات پيامبر اكرم را نوزده، عده‏اى بيست و يك و جمعى بيست و چهار دانسته‏اند و منشأ اختلاف ممكن است اين باشد كه بعضى از غزوات را كه در يك حمله و قشون‏كشى روى داده يكى بشمار آورده‏اند، مانند محمد بن جرير طبرى غزوه فدك و خيبر و وادى القرى را يك غزوه بشمار آورده، و گروهى غزوه طائف و حنين را يك غزوه و احزاب و بنى غزوه و احزاب و بنى قريظه را يكى دانند.
و بعضى از نويسندگان بنام غزوه انمار و غزوه فرود و غزوه بطن نخله و غزوه‏الكدر و غزوه‏الرجيح و غزوه‏بدرالموعد و غزوه‏القضاء بازگو كرده‏اند43.
و طبرى بنام غزوه‏فران و غزوه نجد كه بغزوه ذى امر معروف است و غزوه‏القرده يادى كرده و در جمع اين اقوال مى‏شود چنين گفت كه بعضى غزوه‏ها به اعتبار نام منازل يا محل وقوع جنگ چند اسم پيدا كرده كه در حقيقت يك غزوه بوده است.
و على كل حال از اين غزواه رسول خدا را فقط در نه غزوه با دشمن زد و خورد و كشتار اتفاق افتاد: 1- جنگ بدر كبرى 2- جنگ احد 3- جنگ خندق 4- بنى قريظه 5- بنى مصطلق 6- جنگ خيبر 7- فتح مكه 8- حنين 9- طائف44.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:طلوع اسلام و پيشرفت مسلمين, ] [ 9:26 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب